

 
                                Cu privire la salarizarea angajaţilor din unităţile cu autonomie financiară
Redacţia la 19 mai 2017
* 
 Cu completările şi modificările introduse de:
 HG Nr. 435 din 14 aprilie 2003     
 HG Nr. 1148 din 18 octombrie 2004    
 HG Nr. 896 din 7 august 2006  
 HG Nr. 1105 din 6 decembrie 2010
HG Nr. 260 din 25 aprilie 2012
HG Nr. 260 din 25 aprilie 2012
HG Nr. 1128 din 10 octombrie 2016
Guvernul Republicii Moldova
 Hotărîre Nr. 743 din 11 iunie 2002
 (Monitorul Oficial Nr. 79-81 din 20 iunie 2002)
        În scopul perfecţionării remunerării muncii angajaţilor din unităţile cu autonomie financiară, Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
        1. Se aprobă:
        Reţeaua tarifară recomandată pentru muncitorii din unităţile cu autonomie financiară (conform anexei nr.1), categoriile de calificare şi condiţiile de salarizare pentru muncitorii din transportul auto, conform anexei nr.5..
        Categoriile de salarizare ale Reţelei tarifare unice de salarizare a angajaţilor (în continuare – RTUS), recomandate pentru personalul de conducere, de specialitate şi de execuţie din unităţile cu autonomie financiară (conform anexei nr.2), care aplică sisteme de salarizare bazate pe Reţeaua tarifară unică de salarizare;
        Coeficienţii de complexitate care pot fi aplicaţi la stabilirea salariului tarifar pentru categoria I de calificare (de salarizare) pe tipurile de lucrări şi ramuri ale economiei naţionale, conform anexei nr.3;
      Coeficienții de multiplicitate recomandați pentru stabilirea salariilor de funcție ale personalului încadrat în unități ce nu aplică sisteme de salarizare bazate pe Rețeaua tarifară unică de salarizare (RTUS), conform anexei nr.4.
        Regulamentul privind salarizarea ucenicilor în perioada de instruire profesională, precum şi a muncitorilor calificaţi şi specialiştilor antrenaţi în procesul de instruire, conform anexei nr.7.
        Lista autorităţilor şi instituţiilor publice de reglementare, certificare, supraveghere şi control cu autonomie financiară, conform anexei nr.8.
Cuantumurile minime ale salariilor de funcții/salariilor tarifare stabilite, ca urmare a diferențierii lor în baza criteriilor enumerate în alineatul precedent, vor fi următoarele.
| Categorii de angajați după nivelul de pregătire profesională | Coeficientul de multiplicitate față de cuantumul minim garantat al salariului în sectorul real | 
| Muncitori necalificați | 1,0 | 
| Muncitori de calificare medie | 1,20 | 
| Muncitori de calificare superioară | 1,40 | 
| Specialiști | 1,50 | 
| Personal de conducere | 2,00 | 
În cuantumul minim garantat al salariului în sectorul real nu se include salariul suplimentar (sporuri, suplimente, adaosuri și premiile curente) și alte plăți de stimulare sau compensare.
        3. În unitățile care aplică sistemul tarifar de salarizare, salariul tarifar pentru categoria I de calificare (de salarizare) a reţelei tarifare este componenta principală şi obligatorie şi serveşte drept bază pentru stabilirea salariilor tarifare şi a salariilor de funcţie concrete.
Salariul tarifar pentru categoria I de calificare (de salarizare) se stabileşte prin negocieri colective la nivel de ramură, în mărime cel puţin egală sau care depăşeşte cuantumul minim garantat al salariului în sectorul real, stabilit anual prin hotărîre de Guvern, iar la nivel de unitate din ramurile respective – în mărime care să nu fie mai mică decît cuantumul stabilit la nivel de ramură.
Pentru salariații încadrați în sisteme netarifare de salarizare, mărimea salariului se determină lunar de către angajator conform modului de diferențiere a salariilor stabilit în unitate, cu respectarea limitei minime a salariului, stabilite la punctul 21.
Evaluarea complexității lucrărilor executate și a performanțelor individuale pentru stabilirea salariului de funcție în raport proporțional cu cuantumul minim garantat al salariului în sectorul real sau al salariului tarifar pentru categoria I de calificare stabilit la unitate se efectuează de către angajator.
        3/1. Pentru unităţile care aplică Reţeaua tarifară unică de salarizare a angajaţilor, salariile tarifare şi de funcţie pentru angajaţi se stabilesc în funcţie de categoria de salarizare prevăzută în anexa nr.2 la prezenta hotărîre şi salariile de bază stabilite pe categorii de salarizare, specificate în anexa nr.1 la Legea nr.355-XVI din 23 decembrie 2005 cu privire la sistemul de salarizare în sectorul bugetar, majorate cu coeficientul obţinut din raportul dintre salariul tarifar pentru categoria I de calificare stabilit în unităţile cu autonomie financiară şi limita minimă a salariile de bază corespunzătoare categoriei I de salarizare specificată în anexa sus-numită pentru angajaţii din unităţile bugetare.
        4. Salariul de bază, modul şi condiţiile de salarizare a conducătorilor unităţilor cu autonomie financiară (cu excepţia celor specificaţi la punctul 5 al prezentei hotărîri) se stabileşte de către organele împuternicite să numească aceste persoane şi se fixează în contractul încheiat între părţi.
        Totodată, salariul de funcţie al conducătorului nu poate servi drept temei pentru stabilirea salariilor altor angajaţi ai unităţii.
        5. Salariile de bază şi alte drepturi salariale pentru administratorii întreprinderilor de stat, conducătorii întreprinderilor cu capital majoritar de stat şi ai întreprinderilor monopoliste se stabilesc în contractele de management, încheiate între fondatorul întreprinderii de stat sau consiliul societăţii pe acţiuni şi conducătorii respectivi.
Cuantumul lunar total al salariului administratorilor întreprinderilor de stat, conducătorilor întreprinderilor cu capital majoritar de stat şi ai întreprinderilor monopoliste, cu excepţia conducătorilor autorităţilor şi instituţiilor publice de reglementare, certificare, supraveghere şi control indicate la punctul 52 din prezenta hotărîre, poate varia de la mărimea întreită pînă la mărimea încincită a salariului mediu lunar în ansamblu pe unitatea condusă în perioada de la începutul anului pînă la luna gestionară, în funcţie de rezultatele economico-financiare anuale pozitive.
Consiliul de administraţie al întreprinderii de stat sau consiliul societăţii pe acţiuni, în baza rapoartelor economico-financiare pentru anul precedent, anual, în luna februarie va lua decizia privind plafonul concret al salariului conducătorului, pasibil limitării, pentru anul în curs.
Aprecierea rezultatelor economico-financiare ale unităţii se va efectua ţinîndu-se cont de dinamica indicatorilor principali: profitul net şi venitul din vînzări faţă de perioada respectivă a anului precedent, precum şi a altor indicatori ce ţin de condiţiile de activitate concrete ale întreprinderii respective.
        5/1. Pentru conducătorii întreprinderilor de stat, întreprinderilor cu capital majoritar de stat şi ai celor monopoliste, care în perioada lor de activitate au admis (admit) restanţe la plata salariilor angajaţilor, salariile de funcţie nu pot fi majorate pînă la lichidarea totală a restanţelor.
        Aceşti conducători de unităţi, pînă la lichidarea integrală a restanţelor, nu beneficiază, de asemenea, de dreptul de a primi premii, sporuri la salariu sau alte plăţi de stimulare.
        În cazul în care, pe parcursul anului gestionar, restanţele la plata salariilor angajaţilor au fost lichidate, salariul conducătorului se va recalcula cu includerea tuturor plăţilor salariale.
Anexa nr. 1
 la Hotărîrea Guvernului
 Republicii Moldova nr.743
 din 11 iunie 2002
                            Reţeaua tarifară recomandată
pentru muncitorii din unităţile cu autonomie financiară
————————–+—–+—–+—–+—–+—–+—–+—–+——-
 |Categoria de calificare  |  I  | II  | III | IV  |  V  |  VI | VII | VIII |
 |————————-|—–|—–|—–|—–|—–|—–|—–|——|
 | Coeficienţi tarifari    | 1,0 |1,10-|1,20-|1,30-|1,40-|1,50-|1,60-|1,70- |
 |                         |     |-1,26|-1,59|-1,81|-2,07|-2,36|-2,69|-3,07 |
 —————————————————————————
        Note: 1. Prezenta Reţea tarifară se aplică la stabilirea salariilor tarifare de către unităţile, care aplică sistemul tarifar de salarizare, indiferent de tipul lor de proprietate şi forma de organizare juridică.
        2. Reţeaua tarifară concretă se stabileşte în unităţi prin negocieri şi este parte integrantă a contractului colectiv de muncă.
        Coeficienţii tarifari pe categoriile de calificare se stabilesc în mărimi fixe cuprinse între limitele minimă şi maximă ale grilelor de coeficienţi tarifari prevăzuţi în prezenta anexă pe categoriile de calificare respective.
        Totodată, la stabilirea reţelei tarifare concrete se va urmări ca pentru fiecare categorie următoare coeficientul tarifar să fie în mod obligator mai mare decît cel stabilit pentru categoria anterioară, cu asigurarea unei creşteri egale sau proporţionale de la categorie la categorie.
        3. Diferenţierea salariilor tarifare se efectuează în funcţie de formele de salarizare (în acord sau pe unitate de timp) şi domeniul de activitate.
        4. Mărimea salariului tarifar orar sau lunar pentru categoria I de calificare se stabileşte prin negocieri colective între persoanele juridice sau fizice (patroni) şi salariaţi sau reprezentanţii acestora, în funcţie de posibilităţile financiare ale patronului, şi se fixează în contractele colective. Mărimea concretă a salariului tarifar orar sau lunar nu poate fi mai mică decît mărimea salariului tarifar orar sau lunar pentru categoria I de calificare, stabilită prin negocieri între patronatele şi sindicatele reprezentative la nivel ramural sau teritorial, după caz.
        Salariile tarifare orare sau lunare pentru celelalte categorii de calificare se stabilesc prin înmulţirea salariului tarifar orar sau lunar (pentru categoria I de calificare) la coeficientul tarifar respectiv.
        Totodată, în cazurile în care salariile tarifare (calculate în aşa mod) pe unele categorii de calificare vor fi mai mici, decît cele stabilite anterior, salariile tarifare în vigoare se vor aplica în continuare pînă la modificarea ulterioară a salariului tarifar (pentru categoria I de calificare) în cuantumul care va asigura un nivel mai înalt al salariilor tarifare (pentru categoriile de calificare respective), calculate în modul specificat în prezenta notă.
        5. Muncitorilor de înaltă calificare, angajaţi la lucrări deosebit de importante şi de o extremă răspundere, li se pot stabili salarii tarifare majorate de la 50 pînă la 100 procente faţă de salariul tarifar cuvenit conform categoriei de calificare deţinute.
        6. Salariile tarifare lunare se determină prin înmulţirea salariilor tarifare orare la 169 ore.
Anexa nr. 2
 la Hotărîrea Guvernului
 Republicii Moldova nr.743
 din 11 iunie 2002
          Categoriile de salarizare ale Reţelei tarifare unice
de salarizare (RTUS) a  angajaţilor, recomandate pentru
personalul de conducere, de specialitate şi de execuţie
din unităţile cu autonomie financiară
———————————————————-+————-
                     Denumirea funcţiei                    |  Categoria
                                                           |de salarizare
 ———————————————————-+————-
                          1                                |      2
 ———————————————————-+————-
     Conducători de unităţi economice mari:
         a) cu un efectiv de 1000 şi mai mulţi angajaţi         20-22
         b) cu un efectiv de pînă la 1 000 angajati             18-20
     Conducători de unităţi economice mici (pînă la 50  an-     15-17
     gajaţi)
     Locţiitori  ai conducătorului de unitate; inginer şef,     14-20
     director de subdiviziune
     Constructor şef, tehnolog şef, contabil şef, energeti-     14-19
     cian şef, agronom şef, economist principal, alţi  spe-
     cialişti şefi
     Conducători (manageri, şefi) de  subdiviziuni  (direc-     13-18
     ţii, secţii, laboratoare)  specializate  în activităţi
     de producţie
     Conducători (manageri, şefi) de  servicii  funcţionale     12-17
     de bază: economico-financiar; de vînzare şi marketing; 
     de publicitate şi relaţii  publice;  de  aprovizionare 
     tehnico-materială de  informatică,  de dezvoltare teh-
     nico-ştiintifică
     Conducători (manageri, şefi) de  servicii  funcţionale     11-16
     auxiliare: de administraţie; de  personal,  pregătirea
     personalului şi alte relaţii de munca,  juridice, can-
     celarie; pază;  protecţia  muncii;  gospodăriei;  alte
     servicii auxiliare
     Şef de birou, laborator, sector în  cadrul  direcţiei,     10-14
     secţiei, laboratorului
     Şef de secţie, compartiment, atelier de producţie          11-17
     Şef de şantier (lucrări) superior                          12-14
     Şef de şantier (lucrări), mecanic, energetician secţie     10-12
     Şef de sector (schimb), brigadă,grupă:                     10-13
     Superiori:  maistru,  maistru  controlor,  mecanic  în     10-13
     garaj
     Maistru, maistru controlor, mecanic în garaj                9-12
     Şef de secţie de gospodărie                                 8-10
     Colaborator ştiinţific principal                            19;20
     Colaborator ştiinţific coordonator                          18;19
     Colaborator ştiinţific superior                             16;18
     Colaborator ştiinţific                                      14;16
     Colaborator ştiinţific inferior                             12;14
     Ingineri:  constructor,  tehnolog, proiectant, ecolog,
     electronist,   programator;   arhitect,  matematician, 
     pictor-constructor (designer), geodezist:
         coordonator                                            14-15
         categoria I                                            13-14
         categoria II                                           12-13
         categoria III                                          11-12
         fără categorie                                          9-10
     Ingineri de alte  specialităţi,  economist,  contabil-
     revizor, pictor, geolog, geofizician, topograf de mine:
         coordonator                                            13-14
         categoria I                                            12-13
         categoria II                                           10-11
         fără categorie                                          8-9
     Jurisconsult,psiholog, sociolog, fiziolog, traducător,
     redactor, metodist, alţi specialişti cu  studii  supe-
     rioare;
         categoria I                                            12-13
         categoria II                                           10-11
         fără categorie                                          8-9
     Contabil:
         coordonator                                            13-14
         categoria I                                            12-13
         categoria II                                           10-11
         cu studii superioare universitare                       9-10
         cu studii superioare de scurtă durată                   8-9
         fără studii superioare de scurta durată                 7-8
     Medic veterinar:
         coordonator                                            15-16
         categoria I                                            14-15
         categoria II                                           12-13
         fără categorie                                         10-11
     Agronom, zootehnician, entomolog, toxicolog, bacterio-
     log, microbiolog, micolog:
         coordonator                                            14-15
         categoria I                                            12-13
         categoria II                                           10-11
         fără categorie                                          9-10
     Felcer veterinar:
         categoria I                                            10-11
         categoria II                                            9-10
         fără categorie                                          7-8
     Superiori: dispecer, merceolog;
         cu studii superioare universitare                      10-11
         cu studii superioare de scurtă durată                   9-10
     Dispecer referent, merceolog; superiori: inspector, 
     laborant:
         cu studii superioare universitare                       9-10
         cu studii superioare de scurtă durată                   8-9
     Tehnicieni de toate specialităţile, pictor-decorator:
         categoria I                                             9-10
         categoria II                                            7-8
         fără categorie                                          6-7
     Inspector, laborant                                         5-6
     Şef subdiviziune de pază                                    7-9
     Şefi:  
         cancelarie, depozit central, arhivă:
         cu studii superioare universitare                       8-9
         cu studii superioare de scurtă durata                   6-7
     Şefi:
         birou de dactilografiere, casă de bilete, fono-         5-7
         tecă            
         birou de multiplicare şi reproducere, fotolabo-
         rator, depozit, punct de închiriere, spălătorie, 
         gospodărie, sticlografie:
           cu studii superioare de scurtă durată                 5-6
           cu studii medii                                       4-5
         birou de permise, expediţie, birou informaţii,          4-5
         camera de păstrare
     Broker valori, dealer                                       8-11
     Agent de asigurare, agent imobilar,  agent  de  voiaj,      7-10
     agent comercial, evaluator asigurări,  estimator lici-
     taţii,  reprezentant  tehnic  şi  comercial,  operator 
     ghişeu bancă, operator ghişeu casă de schimb
     Stenografă:
         categoria I                                             6-7
         categoria II                                            5-6
     Superiori: administrator, arhivar, casier,  incasator       5-7
     Statislician, desenator-constructor,  operator  dispe-      5-7
     cerat, intendent obiect, clădire
     Casier, incasator, administrator,  arhivar,  agent  de      4-6
     achiziţie, tarificalor
     Secretar al conducătorului, secretară stenografă, sec-      4-5
     retara dactilografa
     Expeditor mărfuri, operator deservire  ascensor,  pon-      3-5
     tator superior, intendant
     Telefaxist, teletipist, telexist                            4-5
     Dactilografă:
         text în limbi străine                                   6-7
         categoria I                                             5-6
         categoria II                                            3-4
     Agent aprovizionare, pontator, desenator,  calculator,      3-4
     taxator, copist, grefier, distrbuitor sarcini,  comis-
     voiajor, cronometrar
     Expeditor, personal de serviciu la cămin, personal  de      2-3
     serviciu la biroul de permise, agent gardă corp, agent 
     pază în incinte, gardian public
 ————————————————————————
        Note: 1. Categoriile de salarizare ale RTUS pentru muncitori se asimilează cu categoriile de calificare deţinute, iar pentru personalul auxiliar şi de deservire, care nu dispune de categorii de calificare şi beneficiază de salarii tarifare lunare, categoriile de salarizare se stabilesc la nivelul celor fixate pentru ocupaţiile respective din sectorul bugetar.
       3. În cazurile în care salariul tarifar pentru categoria I de calificare stabilit în unitate este mai mare decit cel stabilit pentru categoria I de salarizare, conform RTUS, salariile de bază corespunzătoare categoriilor de salarizare ale RTUS se recalculează aplicîndu-se coeficientul egal cu raportul dintre salariul tarifar pentru categoria I de calificare stabilit în unitate şi salariul tarifar pentru categoria l de salarizare a RTUS, cu rotunjirea rezultatelor pînă la zeci.
        4. Dacă în unitate există unele funcţii, nespecificate în tabelul din prezenta anexă, categoriile de salarizare pentru funcţiile în cauză se vor stabili prin asimilare cu funcţiile din tabel, echivalente conform nivelului de pregătire şi complexitate.
        5. în cazul în care în unităţi există funcţii similare celor din sectorul bugetar (medici, cadre didactice, colaboratori ştiinţifici, artişti etc.), faţă de aceste funcţii se vor aplica categoriile de salarizare prevăzute pentru ele în actele normative utilizate în sectorul bugetar.
        6. În funcţie de posibilităţile financiare, unităţile pot elabora şi aplica pe categoriile de salarizare ale Reţelei tarifare unice de salarizare grile de salarii sau coeficienţi de multiplicitate în cuantum multiplu al salariului tarifar pentru categoria I de calificare stabilit în unitate, deosebite de cele stabilite în Reţeaua tarifară unică de salarizare a angajaţilor din sectorul bugetar.
Anexa nr.3
 la Hotărîrea Guvernului
 Republicii Moldova nr.743
 din 11 iunie 2002
                 Coeficienţii de complexitate recomandaţi la
stabilirea salariului tarifar pentru categoria I
de calificare (de salarizare) pe tipuri de lucrări şi
ramuri ale economiei naţionale
—–+—————————————————-+————-
  Nr. |                                                    |Cuantumul ma-
  d/o |                    Ramurile                        |xim al coefi-
      |                                                    |cientului de
      |                                                    |complexitate
 —–|—————————————————-|————-
   1  |                        2                           |     3
 —–+—————————————————-+————-
   1.  Agricultura, vînatul şi silvicultura                     1.00  
   2.  Pescuitul, piscicultura                                  1.00  
   3.  Industria extractivă şi exploatarea carierelor           1,50  
   4.  Industria
           Industria prelucrătoare:
       industria alimentară  şi  a  băuturilor,  fabricarea     1.15  
       produselor de tutun
       fabricarea produselor textile, îmbrăcămintei, prepa-     1,15  
       rarea  şi vopsirea blănurilor, producţia de piei, de
       articole din piele şi fabricarea încălţămintei
       prelucrarea lemnului şi fabricarea  articolelor  din     1.10  
       lemn, producerea mobilei; fabricarea articolelor din
       plută, împletituri din nuiele şi paie
       fabricarea hîrtiei şi cartonului; edituri, poligrafie    1.10  
       şi reproducerea materialelor informative
       industria chimică; producţia articolelor din cauciuc     1.15  
       şi din material plastic
       fabricarea cimentului, varului, produselor din beton,    1,35  
       ipsos, ciment; tăierea, fasonarea şi finisarea piet-
       rei; fabricarea produselor din ceramică
       fabricarea sticlei şi altor produse din minerale         1.15  
       nemetalifere
       Industria metalurgică                                    1.40  
       fabricarea produselor finite din  metal,  fabricarea     1,20  
       de maşini şi echipamente
       Fabricarea tehnicii de calcul şi rechizitelor de bi-     1,25  
       rou,  producerea  maşinilor şi aparatelor electrice,
       producerea echipamentelor şi  aparatelor  de  radio,
       televiziune şi comunicaţii, producerea aparaturii şi
       instrumentelor medicale, de  precizie,  optice  şi a
       ceasurilor
       Producerea mijloacelor de  transport  rutier,  altor     1.20  
       mijloace de transport
       Fabricarea bijuteriilor şi a instrumentelor muzicale     1,25  
       Alte activităţi industriale, recuperarea  deşeurilor     1,05  
       şi resturilor de materiale reciclabile
   5.  Energia electrică si termică, gazele si apa:
         producţia şi distribuţia energiei electrice si         1,35  
         termice, gazelor şi apei calde
         captarea, epurarea si distribuţia apei                 1.30  
   6.  Construcţii                                              1.30  
   7.  Comerţ cu ridicata şi cu amănuntul; repararea autove-    1,00  
       hiculelor, motocicletelor, a articolelor  casnice si       
       de uz personal
   8.  Hoteluri şi restaurante                                  1.00   
   9.  Transporturi si comunicaţii:
         transporturi pe calea ferată                           1.50  
         transporturi cu troleibuze                             1,30  
         alte transporturi urbane si rutiere                    1.10  
         transporturi prin conducte                             1,20
         transporturi pe apă                                    1,20  
         transporturi aeriene                                   1.50  
         activităţi de transport auxiliare şi suplimentare;     1.00  
         activităţi ale agenţiilor de turism
         poştă                                                  1,10  
         telecomunicaţii                                        1.30  
  10.  Activităţi financiare; activităţi de asigurări;          1.00  
       activităţi auxiliare ale instituţiilor financiare şi 
       de asigurări
  11.  Tranzacţii imobiliare:
         cercetare şi dezvoltare                                1,50  
         tehnică de calcul si activităţi conexe                 1,25  
         servicii de cercetări geodezice                        1.30  
         activităţi în domeniul arhitecturii si construcţii-    1.20  
         lor civile
         tranzacţii imobiliare, închiriere şi alte servicii     1.00  
         prestate întreprinderilor
  12.  Alte servicii colective, sociale şi personale:
         activităţi cinematografice şi video, radio şi          1,20  
         televiziune; activităţi de spectacole,  muzică  şi  
         alte genuri de artă
         alte  activităţi recreative, culturale şi sportive     1.10  
         asanarea si îndepărtarea  gunoaielor;  salubritate     I.1O  
         şi activităţi similare
         activităţi asociative                                  1,00  
         prestări de servicii individuale                       1.00  
  13.  Unităţile cu autonomie financiară din ramurile sferei    1,00  
       bugetare (învăţimînt, sănătate şi asistenţă socială,
       administraţie publică)
 ————————————————————————
        Note: 1. Raportarea unităţilor economice la subdiviziunile ramurilor respective se efectuează în conformitate cu Clasificatorul activităţilor din economia Moldovei, aprobat prin Hotărîrea Moldovastandard nr.694-ST din 9 februarie 2000.
        2. Coeficienţii de complexitate nu sînt obligatorii, ei avînd caracter orientativ în procesul negocierilor privind stabilirea salariului tarifar pentru categoria I de calificare la nivel de ramură sau de unitate economică.
Anexa nr. 4
 la Hotărirea Guvernului
 Republicii Moldova nr.743
 din 11 iunie 2002
            Coeficienţii de multiplicitate recomandaţi pentru
stabilirea salariilor de funcţie ale personalului
încadrat în unităţi ce nu aplică sisteme de
salarizare bazate pe Reţeaua tarifară unică
de salarizare (RTUS)
—————————————————–+—————–
                                                      |Diapazonul coefi-
                                                      |cienţilor de mul-
                                                      |tiplicitate   în
                                                      |cuantum multiplu 
               Categorii de angajaţi                  |al    salariului 
                                                      |tarifar   pentru 
                                                      |categoria  I  de
                                                      |calificare stabi-
                                                      |lit la intreprin-
                                                      |dere
 —————————————————–+—————–
     Funcţionari administrativi                           1,15-2,00
     Specialişti cu studii superioare de scurta
     durată:
         categoria I                                      1,70-3,00
         categoria II                                     1,60-2,70
         fără categorie                                   1,50-2,40
     Specialişti cu studii superioare universitare;
         coordonatori                                     2,50-4,50
         categoria I                                      2,20-4,00
         categoria II                                     2,00-3,50
         categoria III                                    1,90-3,20
         fără categorie                                   1,80-3,00
     Colaboratori ştiinţifici                             2,5-8,0
     Conducători (manageri, şefi) de                              
     subdiviziuni interioare (sectoare,                             
      birouri, secţii, ateliere, servicii ,                 2,00-6,00     
     etc.) specialişti şefi                                        
     Specialişti şefi (care au în subordine     
     directori de subdiviziuni şi filiale       
     adjuncţi ai conducătorului de unitate                3,00-7,00
     Conduc ăt or de unitate                                4,00-8,00
 ————————————————————————
        Note: 1. Raportarea personalului la categoriile de personal se efectuează în conformitate cu Clasificatorul ocupaţiilor din Republica Moldova CORM 006-14.
        2. Diferenţierea salariilor de funcţie ale specialiştilor, conform categoriilor de calificare stabilite, şi ale conducătorilor, conform ierarhiei, se efectuează de către unităţi de sine stătător, în limitele diapazonului stabilit pentru categoria respectivă de personal. Totodată, salariile de funcţie concrete nu pot fi stabilite în mărimi mai mici decît cele calculate pentru categoriile respective de angajaţi, reieşind din coeficienţii de multiplicitate stabiliţi pe limita inferioară a diapazonului şi cuantumul minim garantat al salariului în sectorul real.
Anexa nr. 5
 la Hotărîrea Guvernului
 Republicii Moldova nr. 743
 din 11 iunie 2002
          Categoriile de calificare şi condiţiile de salarizare
pentru muncitorii din transportul auto din unităţile
cu autonomie financiară
————————————————————————-
                                                | Categoria de calificare
 ————————————————————————-
     1. Şoferi  de camioane şi automobile-furgon
        de destinaţie generală cu sarcina maximă, 
        tone:
             pînă la 3                                       3
             de la 3 pînă 10                                 4
             de la 10 pînă la 40                             5
             peste 40                                        6
     2. Şoferi de autoturisme, inclusiv speciale             4
        şi pe automobile sanitare (cu excepţia 
        salvărilor) 
     3. Şoferi la salvări şi pe automobile                   5
        operative cu semnale sonore speciale 
        (tip “Sirena”), precum şi autobuze 
        speciale şi salvări 
     4. Şoferi de autobuze, inclusiv speciale
        şi sanitare (cu excepţia  salvărilor) 
        cu dimensiunea autobuzelor (în metri):
             pînă la 7                                       4
             de la 7 pînă 12                                 5
             de la 12 pînă la 15                             6
             peste 15                                        7
     5. Şoferi de motociclete şi motorolere                  3
        Note: 1. În funcţie de tipul de transport condus, la determinarea mărimilor salariilor tarifare pe unitate de timp sau a salariilor lunare pentru şoferi, se aplică următorii coeficienţi, reieşind din complexitatea lucrărilor executate:
     camioane şi automobile-furgon de destinaţie generală;
     autoturisme (inclusiv speciale)                                1,15
     automobile specializate şi speciale: autobasculante,
     cisterne, furgoane, refrigeratoare, maşini de transportat
     containere, maşini de pompieri, asistenţă tehnică,
     de curăţat zăpada, de spălat, stropit şi măturat străzile,
     automacarale, autotractoare, autoîncărcătoare etc.;
     automobile sanitare (cu excepţia – salvărilor)                 1,20
     autobuze, inclusiv speciale                                    1,25
     salvări şi automobile operative cu semnale sonore
     speciale tip “Sirena” (precum şi autobuze speciale şi 
     salvări), cu capacitatea cilindrică a motorului:
         pînă la 3,5 litri                                          1,25
         peste 3,5 litri                                            1,30
     camioane pentru transportarea cimentului, substanţelor
     chimice toxice, cadavrelor, amoniacului anhidru,
     apei amoniacale, gunoiului putred, dejecţiilor                 1,30
        2. Salariile tarifare ale şoferilor pe automobile cu remorcă, salarizaţi pe unitate de timp, se majorează pînă la 20 la sută.
Anexa nr. 6
 la Hotărirea Guvernului
 Republicii Moldova nr.743
 din 11 iunie 2002
                                  LISTA
adaosurilor şi sporurilor la salariu cu caracter
compensatoriu acordate angajaţilor si mărimea lor minimă
 ———————————————–+————————
      Denumirea adaosurilor şi sporurilor la    | Mărimea minimă a adao-
         salariu cu caracter compensatoriu      | surilor şi sporurilor
                                                | la salariul   de bază
 ———————————————–+———————— 
                         1                      |          2
 ———————————————–+———————— 
   Pentru munca intensă la conveiere, linii în        30 la sută din
   flux şi linii automatizate                        salariul tarifar
   Pentru munca prestată, conform graficului          30 la sută din
   de lucru, cu divizarea zilelor  de muncă în       salariul tarifar
   părţi şi întreruperi între ele de cel puţin 
   două ore
   Pentru munca în mai multe schimburi:
   pentru munca în schimbul II                        20 la sută din
                                                     salariul tarifar
   pentru munca în schimbul III                       40 la sută din
                                                     salariul tarifar
   Pentru cumularea profesiilor (funcţiilor)     În  funcţie  de  volumul
                                                 de lucru executat, poate
                                                 fi  folosită toată  eco-
                                                 nomia fondului de  sala-
                                                 riu,   obţinută   de  la
                                                 disponibilizarea  perso-
                                                 nalului 
   Pentru extinderea zonelor de  deservire sau   în funcţie de volumul de
   sporirea volumului de lucrări executate       lucru executat, poate fi
                                                 folosită  toată economia
                                                 fondului   de   salariu,  
                                                 ob|inută  de la disponi-  
                                                 bilizarea  personalului  
   Pentru indeplinirea obligaţiunilor de muncă   în funcţie de volumul de
   ale lucrătorilor care lipsesc temporar        lucru executat, poate fi
                                                 folosită  toată economia
                                                 fondului   de   salariu,
                                                 obţinută  de la disponi-
                                                 bilizarea  personalului 
   Muncitorilor care execută lucrări prevăzute   Diferenţa  dintre  sala-
   pentru lucrătorii cu categorie de califica-   riul tarifar  al  munci-
   re inferioară                                 torului, conform   cate-
                                                 goriei tarifare atribui-
                                                 te şi  salariul  tarifar
                                                 pentru munca executată
   Pentru  munca  prestată la unele obiecte de        30 la sută din
   constrcuţe şi în raioanele unde apar situa-       salariul tarifar
   ţii excepţionale                           
   Conducătorilor  de  brigadă (de echipă) din   Pină  la  15 la sută din 
   rîndurile muncitorilor,  care  nu sînt scu-   salariul de bază, în ca-
   tiţi de lucrul lor de bază, pentru conduce-   zul conducerii unei bri-
   rea brigăzii (echipei)                        găzi  cu  un efectiv  de
                                                 pînă la 10 salariaţi, si
                                                 în mărime  de pînă la 25
                                                 la sută – pentru conduce-
                                                 rea  unei  brigăzi cu un
                                                 efectiv de peste  10 sa-
                                                 lariaţi. Pentru şefii de
                                                 echipă – în   mărime  de
                                                 50 la sută din cuantumul
                                                 procentual  al  sporului
                                                 stabilit  pentru  briga-
                                                 dier.
   Şoferilor  de  autocamioane, autoturisme şi   10%  din  salariul tari-
   autobuze – pentru clasele de calificare       far şoferilor de   clasa
                                                 II şi 25% – şoferilor de
                                                 clasa I, pentru   timpul
                                                 lucrat  în  calitate  de
                                                 şofer
   Şoferilor de autoturisme de serviciu –           Pînă la 25 la sută
   pentru intensitatea muncii                      din salariul tarifar
   Lucrătorilor  transferaţi din necesităţi de   Diferenţa  dintre   cîş-
   producţie  din iniţiativa administraţiei Ia   tigul real pentru timpul
   un loc mai puţin plătit                       lucrat şi cîştigul mediu
                                                 la  locul  precedent  de
                                                 muncă
 ————————————————————————
        Notă: Nu se permite cumularea de funcţii în orele de program conducătorilor unităţilor, locţiitorilor şi ajutorilor lor, inginerului şef, contabilului şef, altor specialişti şefi, directorilor de compartimente şi conducătorilor (managerilor, şefilor) de subdiviziuni structurale specializate în activităţi de producţie, iar altor persoane cu funcţii de conducere nu li se permite cumularea a două funcţii de conducere.
Anexa nr. 7
 la Hotărîrea Guvernului
 Republicii Moldova nr.743
 din 11 iunie 2002
Regulamentul
privind salarizarea ucenicilor în perioada de instruire profesională, precum şi a muncitorilor calificaţi şi specialiştilor antrenaţi în procesul de instruire
la Hotărîrea Guvernului
nr.743 din 11 iunie 2002
LISTA
autorităţilor şi instituţiilor publice de reglementare, certificare,
supraveghere şi control cu autonomie financiară
Centrul Naţional de Acreditare din Republica Moldova (MOLDAC);
Inspectoratul Energetic de Stat.
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Tehnică „Intehagro”;
Î.S. „Centrul de Standardizare şi Stabilire a Calităţii Nutreţurilor şi Produselor Cerealiere”;
Î.S. „Centrul de Standardizare şi Experimentare a Calităţii Producţiei de Conserve”;
Î.S. „Centrul de Stat pentru Atestarea şi Omologarea Produselor de uz Fitosanitar şi a Fertilizanţilor”;
Î.S. „Centrul Elaborări Economice şi de Producţie”;
Î.S. „Centrul Naţional de Verificare a Calităţii Producţiei Alcoolice”;
Î.S. „Centrul de Carantină, Identificare, Expertize de Arbitraj şi Dezinfectare a Producţiei”;
Î.S. „Centrul de Stat pentru Certificarea Materialului Semincer”.
Î.S. „Serviciul de Stat pentru Verificarea şi Expertizarea Proiectelor şi Construcţiilor”.
Agenţia Naţională Transport Auto.
Î.S. „Camera Înregistrării de Stat ”.
Î.S. „Cadastru”.