Cu privire la salarizarea angajaţilor din unităţile cu autonomie financiară
Redacţia la 19 mai 2017
*
Cu completările şi modificările introduse de:
HG Nr. 435 din 14 aprilie 2003
HG Nr. 1148 din 18 octombrie 2004
HG Nr. 896 din 7 august 2006
HG Nr. 1105 din 6 decembrie 2010
HG Nr. 260 din 25 aprilie 2012
HG Nr. 260 din 25 aprilie 2012
HG Nr. 1128 din 10 octombrie 2016
Guvernul Republicii Moldova
Hotărîre Nr. 743 din 11 iunie 2002
(Monitorul Oficial Nr. 79-81 din 20 iunie 2002)
În scopul perfecţionării remunerării muncii angajaţilor din unităţile cu autonomie financiară, Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă:
Reţeaua tarifară recomandată pentru muncitorii din unităţile cu autonomie financiară (conform anexei nr.1), categoriile de calificare şi condiţiile de salarizare pentru muncitorii din transportul auto, conform anexei nr.5..
Categoriile de salarizare ale Reţelei tarifare unice de salarizare a angajaţilor (în continuare – RTUS), recomandate pentru personalul de conducere, de specialitate şi de execuţie din unităţile cu autonomie financiară (conform anexei nr.2), care aplică sisteme de salarizare bazate pe Reţeaua tarifară unică de salarizare;
Coeficienţii de complexitate care pot fi aplicaţi la stabilirea salariului tarifar pentru categoria I de calificare (de salarizare) pe tipurile de lucrări şi ramuri ale economiei naţionale, conform anexei nr.3;
Coeficienții de multiplicitate recomandați pentru stabilirea salariilor de funcție ale personalului încadrat în unități ce nu aplică sisteme de salarizare bazate pe Rețeaua tarifară unică de salarizare (RTUS), conform anexei nr.4.
Regulamentul privind salarizarea ucenicilor în perioada de instruire profesională, precum şi a muncitorilor calificaţi şi specialiştilor antrenaţi în procesul de instruire, conform anexei nr.7.
Lista autorităţilor şi instituţiilor publice de reglementare, certificare, supraveghere şi control cu autonomie financiară, conform anexei nr.8.
Cuantumurile minime ale salariilor de funcții/salariilor tarifare stabilite, ca urmare a diferențierii lor în baza criteriilor enumerate în alineatul precedent, vor fi următoarele.
Categorii de angajați după nivelul de pregătire profesională | Coeficientul de multiplicitate față de cuantumul minim garantat al salariului în sectorul real |
Muncitori necalificați | 1,0 |
Muncitori de calificare medie | 1,20 |
Muncitori de calificare superioară | 1,40 |
Specialiști | 1,50 |
Personal de conducere | 2,00 |
În cuantumul minim garantat al salariului în sectorul real nu se include salariul suplimentar (sporuri, suplimente, adaosuri și premiile curente) și alte plăți de stimulare sau compensare.
3. În unitățile care aplică sistemul tarifar de salarizare, salariul tarifar pentru categoria I de calificare (de salarizare) a reţelei tarifare este componenta principală şi obligatorie şi serveşte drept bază pentru stabilirea salariilor tarifare şi a salariilor de funcţie concrete.
Salariul tarifar pentru categoria I de calificare (de salarizare) se stabileşte prin negocieri colective la nivel de ramură, în mărime cel puţin egală sau care depăşeşte cuantumul minim garantat al salariului în sectorul real, stabilit anual prin hotărîre de Guvern, iar la nivel de unitate din ramurile respective – în mărime care să nu fie mai mică decît cuantumul stabilit la nivel de ramură.
Pentru salariații încadrați în sisteme netarifare de salarizare, mărimea salariului se determină lunar de către angajator conform modului de diferențiere a salariilor stabilit în unitate, cu respectarea limitei minime a salariului, stabilite la punctul 21.
Evaluarea complexității lucrărilor executate și a performanțelor individuale pentru stabilirea salariului de funcție în raport proporțional cu cuantumul minim garantat al salariului în sectorul real sau al salariului tarifar pentru categoria I de calificare stabilit la unitate se efectuează de către angajator.
3/1. Pentru unităţile care aplică Reţeaua tarifară unică de salarizare a angajaţilor, salariile tarifare şi de funcţie pentru angajaţi se stabilesc în funcţie de categoria de salarizare prevăzută în anexa nr.2 la prezenta hotărîre şi salariile de bază stabilite pe categorii de salarizare, specificate în anexa nr.1 la Legea nr.355-XVI din 23 decembrie 2005 cu privire la sistemul de salarizare în sectorul bugetar, majorate cu coeficientul obţinut din raportul dintre salariul tarifar pentru categoria I de calificare stabilit în unităţile cu autonomie financiară şi limita minimă a salariile de bază corespunzătoare categoriei I de salarizare specificată în anexa sus-numită pentru angajaţii din unităţile bugetare.
4. Salariul de bază, modul şi condiţiile de salarizare a conducătorilor unităţilor cu autonomie financiară (cu excepţia celor specificaţi la punctul 5 al prezentei hotărîri) se stabileşte de către organele împuternicite să numească aceste persoane şi se fixează în contractul încheiat între părţi.
Totodată, salariul de funcţie al conducătorului nu poate servi drept temei pentru stabilirea salariilor altor angajaţi ai unităţii.
5. Salariile de bază şi alte drepturi salariale pentru administratorii întreprinderilor de stat, conducătorii întreprinderilor cu capital majoritar de stat şi ai întreprinderilor monopoliste se stabilesc în contractele de management, încheiate între fondatorul întreprinderii de stat sau consiliul societăţii pe acţiuni şi conducătorii respectivi.
Cuantumul lunar total al salariului administratorilor întreprinderilor de stat, conducătorilor întreprinderilor cu capital majoritar de stat şi ai întreprinderilor monopoliste, cu excepţia conducătorilor autorităţilor şi instituţiilor publice de reglementare, certificare, supraveghere şi control indicate la punctul 52 din prezenta hotărîre, poate varia de la mărimea întreită pînă la mărimea încincită a salariului mediu lunar în ansamblu pe unitatea condusă în perioada de la începutul anului pînă la luna gestionară, în funcţie de rezultatele economico-financiare anuale pozitive.
Consiliul de administraţie al întreprinderii de stat sau consiliul societăţii pe acţiuni, în baza rapoartelor economico-financiare pentru anul precedent, anual, în luna februarie va lua decizia privind plafonul concret al salariului conducătorului, pasibil limitării, pentru anul în curs.
Aprecierea rezultatelor economico-financiare ale unităţii se va efectua ţinîndu-se cont de dinamica indicatorilor principali: profitul net şi venitul din vînzări faţă de perioada respectivă a anului precedent, precum şi a altor indicatori ce ţin de condiţiile de activitate concrete ale întreprinderii respective.
5/1. Pentru conducătorii întreprinderilor de stat, întreprinderilor cu capital majoritar de stat şi ai celor monopoliste, care în perioada lor de activitate au admis (admit) restanţe la plata salariilor angajaţilor, salariile de funcţie nu pot fi majorate pînă la lichidarea totală a restanţelor.
Aceşti conducători de unităţi, pînă la lichidarea integrală a restanţelor, nu beneficiază, de asemenea, de dreptul de a primi premii, sporuri la salariu sau alte plăţi de stimulare.
În cazul în care, pe parcursul anului gestionar, restanţele la plata salariilor angajaţilor au fost lichidate, salariul conducătorului se va recalcula cu includerea tuturor plăţilor salariale.
Anexa nr. 1
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova nr.743
din 11 iunie 2002
Reţeaua tarifară recomandată
pentru muncitorii din unităţile cu autonomie financiară
————————–+—–+—–+—–+—–+—–+—–+—–+——-
|Categoria de calificare | I | II | III | IV | V | VI | VII | VIII |
|————————-|—–|—–|—–|—–|—–|—–|—–|——|
| Coeficienţi tarifari | 1,0 |1,10-|1,20-|1,30-|1,40-|1,50-|1,60-|1,70- |
| | |-1,26|-1,59|-1,81|-2,07|-2,36|-2,69|-3,07 |
—————————————————————————
Note: 1. Prezenta Reţea tarifară se aplică la stabilirea salariilor tarifare de către unităţile, care aplică sistemul tarifar de salarizare, indiferent de tipul lor de proprietate şi forma de organizare juridică.
2. Reţeaua tarifară concretă se stabileşte în unităţi prin negocieri şi este parte integrantă a contractului colectiv de muncă.
Coeficienţii tarifari pe categoriile de calificare se stabilesc în mărimi fixe cuprinse între limitele minimă şi maximă ale grilelor de coeficienţi tarifari prevăzuţi în prezenta anexă pe categoriile de calificare respective.
Totodată, la stabilirea reţelei tarifare concrete se va urmări ca pentru fiecare categorie următoare coeficientul tarifar să fie în mod obligator mai mare decît cel stabilit pentru categoria anterioară, cu asigurarea unei creşteri egale sau proporţionale de la categorie la categorie.
3. Diferenţierea salariilor tarifare se efectuează în funcţie de formele de salarizare (în acord sau pe unitate de timp) şi domeniul de activitate.
4. Mărimea salariului tarifar orar sau lunar pentru categoria I de calificare se stabileşte prin negocieri colective între persoanele juridice sau fizice (patroni) şi salariaţi sau reprezentanţii acestora, în funcţie de posibilităţile financiare ale patronului, şi se fixează în contractele colective. Mărimea concretă a salariului tarifar orar sau lunar nu poate fi mai mică decît mărimea salariului tarifar orar sau lunar pentru categoria I de calificare, stabilită prin negocieri între patronatele şi sindicatele reprezentative la nivel ramural sau teritorial, după caz.
Salariile tarifare orare sau lunare pentru celelalte categorii de calificare se stabilesc prin înmulţirea salariului tarifar orar sau lunar (pentru categoria I de calificare) la coeficientul tarifar respectiv.
Totodată, în cazurile în care salariile tarifare (calculate în aşa mod) pe unele categorii de calificare vor fi mai mici, decît cele stabilite anterior, salariile tarifare în vigoare se vor aplica în continuare pînă la modificarea ulterioară a salariului tarifar (pentru categoria I de calificare) în cuantumul care va asigura un nivel mai înalt al salariilor tarifare (pentru categoriile de calificare respective), calculate în modul specificat în prezenta notă.
5. Muncitorilor de înaltă calificare, angajaţi la lucrări deosebit de importante şi de o extremă răspundere, li se pot stabili salarii tarifare majorate de la 50 pînă la 100 procente faţă de salariul tarifar cuvenit conform categoriei de calificare deţinute.
6. Salariile tarifare lunare se determină prin înmulţirea salariilor tarifare orare la 169 ore.
Anexa nr. 2
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova nr.743
din 11 iunie 2002
Categoriile de salarizare ale Reţelei tarifare unice
de salarizare (RTUS) a angajaţilor, recomandate pentru
personalul de conducere, de specialitate şi de execuţie
din unităţile cu autonomie financiară
———————————————————-+————-
Denumirea funcţiei | Categoria
|de salarizare
———————————————————-+————-
1 | 2
———————————————————-+————-
Conducători de unităţi economice mari:
a) cu un efectiv de 1000 şi mai mulţi angajaţi 20-22
b) cu un efectiv de pînă la 1 000 angajati 18-20
Conducători de unităţi economice mici (pînă la 50 an- 15-17
gajaţi)
Locţiitori ai conducătorului de unitate; inginer şef, 14-20
director de subdiviziune
Constructor şef, tehnolog şef, contabil şef, energeti- 14-19
cian şef, agronom şef, economist principal, alţi spe-
cialişti şefi
Conducători (manageri, şefi) de subdiviziuni (direc- 13-18
ţii, secţii, laboratoare) specializate în activităţi
de producţie
Conducători (manageri, şefi) de servicii funcţionale 12-17
de bază: economico-financiar; de vînzare şi marketing;
de publicitate şi relaţii publice; de aprovizionare
tehnico-materială de informatică, de dezvoltare teh-
nico-ştiintifică
Conducători (manageri, şefi) de servicii funcţionale 11-16
auxiliare: de administraţie; de personal, pregătirea
personalului şi alte relaţii de munca, juridice, can-
celarie; pază; protecţia muncii; gospodăriei; alte
servicii auxiliare
Şef de birou, laborator, sector în cadrul direcţiei, 10-14
secţiei, laboratorului
Şef de secţie, compartiment, atelier de producţie 11-17
Şef de şantier (lucrări) superior 12-14
Şef de şantier (lucrări), mecanic, energetician secţie 10-12
Şef de sector (schimb), brigadă,grupă: 10-13
Superiori: maistru, maistru controlor, mecanic în 10-13
garaj
Maistru, maistru controlor, mecanic în garaj 9-12
Şef de secţie de gospodărie 8-10
Colaborator ştiinţific principal 19;20
Colaborator ştiinţific coordonator 18;19
Colaborator ştiinţific superior 16;18
Colaborator ştiinţific 14;16
Colaborator ştiinţific inferior 12;14
Ingineri: constructor, tehnolog, proiectant, ecolog,
electronist, programator; arhitect, matematician,
pictor-constructor (designer), geodezist:
coordonator 14-15
categoria I 13-14
categoria II 12-13
categoria III 11-12
fără categorie 9-10
Ingineri de alte specialităţi, economist, contabil-
revizor, pictor, geolog, geofizician, topograf de mine:
coordonator 13-14
categoria I 12-13
categoria II 10-11
fără categorie 8-9
Jurisconsult,psiholog, sociolog, fiziolog, traducător,
redactor, metodist, alţi specialişti cu studii supe-
rioare;
categoria I 12-13
categoria II 10-11
fără categorie 8-9
Contabil:
coordonator 13-14
categoria I 12-13
categoria II 10-11
cu studii superioare universitare 9-10
cu studii superioare de scurtă durată 8-9
fără studii superioare de scurta durată 7-8
Medic veterinar:
coordonator 15-16
categoria I 14-15
categoria II 12-13
fără categorie 10-11
Agronom, zootehnician, entomolog, toxicolog, bacterio-
log, microbiolog, micolog:
coordonator 14-15
categoria I 12-13
categoria II 10-11
fără categorie 9-10
Felcer veterinar:
categoria I 10-11
categoria II 9-10
fără categorie 7-8
Superiori: dispecer, merceolog;
cu studii superioare universitare 10-11
cu studii superioare de scurtă durată 9-10
Dispecer referent, merceolog; superiori: inspector,
laborant:
cu studii superioare universitare 9-10
cu studii superioare de scurtă durată 8-9
Tehnicieni de toate specialităţile, pictor-decorator:
categoria I 9-10
categoria II 7-8
fără categorie 6-7
Inspector, laborant 5-6
Şef subdiviziune de pază 7-9
Şefi:
cancelarie, depozit central, arhivă:
cu studii superioare universitare 8-9
cu studii superioare de scurtă durata 6-7
Şefi:
birou de dactilografiere, casă de bilete, fono- 5-7
tecă
birou de multiplicare şi reproducere, fotolabo-
rator, depozit, punct de închiriere, spălătorie,
gospodărie, sticlografie:
cu studii superioare de scurtă durată 5-6
cu studii medii 4-5
birou de permise, expediţie, birou informaţii, 4-5
camera de păstrare
Broker valori, dealer 8-11
Agent de asigurare, agent imobilar, agent de voiaj, 7-10
agent comercial, evaluator asigurări, estimator lici-
taţii, reprezentant tehnic şi comercial, operator
ghişeu bancă, operator ghişeu casă de schimb
Stenografă:
categoria I 6-7
categoria II 5-6
Superiori: administrator, arhivar, casier, incasator 5-7
Statislician, desenator-constructor, operator dispe- 5-7
cerat, intendent obiect, clădire
Casier, incasator, administrator, arhivar, agent de 4-6
achiziţie, tarificalor
Secretar al conducătorului, secretară stenografă, sec- 4-5
retara dactilografa
Expeditor mărfuri, operator deservire ascensor, pon- 3-5
tator superior, intendant
Telefaxist, teletipist, telexist 4-5
Dactilografă:
text în limbi străine 6-7
categoria I 5-6
categoria II 3-4
Agent aprovizionare, pontator, desenator, calculator, 3-4
taxator, copist, grefier, distrbuitor sarcini, comis-
voiajor, cronometrar
Expeditor, personal de serviciu la cămin, personal de 2-3
serviciu la biroul de permise, agent gardă corp, agent
pază în incinte, gardian public
————————————————————————
Note: 1. Categoriile de salarizare ale RTUS pentru muncitori se asimilează cu categoriile de calificare deţinute, iar pentru personalul auxiliar şi de deservire, care nu dispune de categorii de calificare şi beneficiază de salarii tarifare lunare, categoriile de salarizare se stabilesc la nivelul celor fixate pentru ocupaţiile respective din sectorul bugetar.
3. În cazurile în care salariul tarifar pentru categoria I de calificare stabilit în unitate este mai mare decit cel stabilit pentru categoria I de salarizare, conform RTUS, salariile de bază corespunzătoare categoriilor de salarizare ale RTUS se recalculează aplicîndu-se coeficientul egal cu raportul dintre salariul tarifar pentru categoria I de calificare stabilit în unitate şi salariul tarifar pentru categoria l de salarizare a RTUS, cu rotunjirea rezultatelor pînă la zeci.
4. Dacă în unitate există unele funcţii, nespecificate în tabelul din prezenta anexă, categoriile de salarizare pentru funcţiile în cauză se vor stabili prin asimilare cu funcţiile din tabel, echivalente conform nivelului de pregătire şi complexitate.
5. în cazul în care în unităţi există funcţii similare celor din sectorul bugetar (medici, cadre didactice, colaboratori ştiinţifici, artişti etc.), faţă de aceste funcţii se vor aplica categoriile de salarizare prevăzute pentru ele în actele normative utilizate în sectorul bugetar.
6. În funcţie de posibilităţile financiare, unităţile pot elabora şi aplica pe categoriile de salarizare ale Reţelei tarifare unice de salarizare grile de salarii sau coeficienţi de multiplicitate în cuantum multiplu al salariului tarifar pentru categoria I de calificare stabilit în unitate, deosebite de cele stabilite în Reţeaua tarifară unică de salarizare a angajaţilor din sectorul bugetar.
Anexa nr.3
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova nr.743
din 11 iunie 2002
Coeficienţii de complexitate recomandaţi la
stabilirea salariului tarifar pentru categoria I
de calificare (de salarizare) pe tipuri de lucrări şi
ramuri ale economiei naţionale
—–+—————————————————-+————-
Nr. | |Cuantumul ma-
d/o | Ramurile |xim al coefi-
| |cientului de
| |complexitate
—–|—————————————————-|————-
1 | 2 | 3
—–+—————————————————-+————-
1. Agricultura, vînatul şi silvicultura 1.00
2. Pescuitul, piscicultura 1.00
3. Industria extractivă şi exploatarea carierelor 1,50
4. Industria
Industria prelucrătoare:
industria alimentară şi a băuturilor, fabricarea 1.15
produselor de tutun
fabricarea produselor textile, îmbrăcămintei, prepa- 1,15
rarea şi vopsirea blănurilor, producţia de piei, de
articole din piele şi fabricarea încălţămintei
prelucrarea lemnului şi fabricarea articolelor din 1.10
lemn, producerea mobilei; fabricarea articolelor din
plută, împletituri din nuiele şi paie
fabricarea hîrtiei şi cartonului; edituri, poligrafie 1.10
şi reproducerea materialelor informative
industria chimică; producţia articolelor din cauciuc 1.15
şi din material plastic
fabricarea cimentului, varului, produselor din beton, 1,35
ipsos, ciment; tăierea, fasonarea şi finisarea piet-
rei; fabricarea produselor din ceramică
fabricarea sticlei şi altor produse din minerale 1.15
nemetalifere
Industria metalurgică 1.40
fabricarea produselor finite din metal, fabricarea 1,20
de maşini şi echipamente
Fabricarea tehnicii de calcul şi rechizitelor de bi- 1,25
rou, producerea maşinilor şi aparatelor electrice,
producerea echipamentelor şi aparatelor de radio,
televiziune şi comunicaţii, producerea aparaturii şi
instrumentelor medicale, de precizie, optice şi a
ceasurilor
Producerea mijloacelor de transport rutier, altor 1.20
mijloace de transport
Fabricarea bijuteriilor şi a instrumentelor muzicale 1,25
Alte activităţi industriale, recuperarea deşeurilor 1,05
şi resturilor de materiale reciclabile
5. Energia electrică si termică, gazele si apa:
producţia şi distribuţia energiei electrice si 1,35
termice, gazelor şi apei calde
captarea, epurarea si distribuţia apei 1.30
6. Construcţii 1.30
7. Comerţ cu ridicata şi cu amănuntul; repararea autove- 1,00
hiculelor, motocicletelor, a articolelor casnice si
de uz personal
8. Hoteluri şi restaurante 1.00
9. Transporturi si comunicaţii:
transporturi pe calea ferată 1.50
transporturi cu troleibuze 1,30
alte transporturi urbane si rutiere 1.10
transporturi prin conducte 1,20
transporturi pe apă 1,20
transporturi aeriene 1.50
activităţi de transport auxiliare şi suplimentare; 1.00
activităţi ale agenţiilor de turism
poştă 1,10
telecomunicaţii 1.30
10. Activităţi financiare; activităţi de asigurări; 1.00
activităţi auxiliare ale instituţiilor financiare şi
de asigurări
11. Tranzacţii imobiliare:
cercetare şi dezvoltare 1,50
tehnică de calcul si activităţi conexe 1,25
servicii de cercetări geodezice 1.30
activităţi în domeniul arhitecturii si construcţii- 1.20
lor civile
tranzacţii imobiliare, închiriere şi alte servicii 1.00
prestate întreprinderilor
12. Alte servicii colective, sociale şi personale:
activităţi cinematografice şi video, radio şi 1,20
televiziune; activităţi de spectacole, muzică şi
alte genuri de artă
alte activităţi recreative, culturale şi sportive 1.10
asanarea si îndepărtarea gunoaielor; salubritate I.1O
şi activităţi similare
activităţi asociative 1,00
prestări de servicii individuale 1.00
13. Unităţile cu autonomie financiară din ramurile sferei 1,00
bugetare (învăţimînt, sănătate şi asistenţă socială,
administraţie publică)
————————————————————————
Note: 1. Raportarea unităţilor economice la subdiviziunile ramurilor respective se efectuează în conformitate cu Clasificatorul activităţilor din economia Moldovei, aprobat prin Hotărîrea Moldovastandard nr.694-ST din 9 februarie 2000.
2. Coeficienţii de complexitate nu sînt obligatorii, ei avînd caracter orientativ în procesul negocierilor privind stabilirea salariului tarifar pentru categoria I de calificare la nivel de ramură sau de unitate economică.
Anexa nr. 4
la Hotărirea Guvernului
Republicii Moldova nr.743
din 11 iunie 2002
Coeficienţii de multiplicitate recomandaţi pentru
stabilirea salariilor de funcţie ale personalului
încadrat în unităţi ce nu aplică sisteme de
salarizare bazate pe Reţeaua tarifară unică
de salarizare (RTUS)
—————————————————–+—————–
|Diapazonul coefi-
|cienţilor de mul-
|tiplicitate în
|cuantum multiplu
Categorii de angajaţi |al salariului
|tarifar pentru
|categoria I de
|calificare stabi-
|lit la intreprin-
|dere
—————————————————–+—————–
Funcţionari administrativi 1,15-2,00
Specialişti cu studii superioare de scurta
durată:
categoria I 1,70-3,00
categoria II 1,60-2,70
fără categorie 1,50-2,40
Specialişti cu studii superioare universitare;
coordonatori 2,50-4,50
categoria I 2,20-4,00
categoria II 2,00-3,50
categoria III 1,90-3,20
fără categorie 1,80-3,00
Colaboratori ştiinţifici 2,5-8,0
Conducători (manageri, şefi) de
subdiviziuni interioare (sectoare,
birouri, secţii, ateliere, servicii , 2,00-6,00
etc.) specialişti şefi
Specialişti şefi (care au în subordine
directori de subdiviziuni şi filiale
adjuncţi ai conducătorului de unitate 3,00-7,00
Conduc ăt or de unitate 4,00-8,00
————————————————————————
Note: 1. Raportarea personalului la categoriile de personal se efectuează în conformitate cu Clasificatorul ocupaţiilor din Republica Moldova CORM 006-14.
2. Diferenţierea salariilor de funcţie ale specialiştilor, conform categoriilor de calificare stabilite, şi ale conducătorilor, conform ierarhiei, se efectuează de către unităţi de sine stătător, în limitele diapazonului stabilit pentru categoria respectivă de personal. Totodată, salariile de funcţie concrete nu pot fi stabilite în mărimi mai mici decît cele calculate pentru categoriile respective de angajaţi, reieşind din coeficienţii de multiplicitate stabiliţi pe limita inferioară a diapazonului şi cuantumul minim garantat al salariului în sectorul real.
Anexa nr. 5
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova nr. 743
din 11 iunie 2002
Categoriile de calificare şi condiţiile de salarizare
pentru muncitorii din transportul auto din unităţile
cu autonomie financiară
————————————————————————-
| Categoria de calificare
————————————————————————-
1. Şoferi de camioane şi automobile-furgon
de destinaţie generală cu sarcina maximă,
tone:
pînă la 3 3
de la 3 pînă 10 4
de la 10 pînă la 40 5
peste 40 6
2. Şoferi de autoturisme, inclusiv speciale 4
şi pe automobile sanitare (cu excepţia
salvărilor)
3. Şoferi la salvări şi pe automobile 5
operative cu semnale sonore speciale
(tip “Sirena”), precum şi autobuze
speciale şi salvări
4. Şoferi de autobuze, inclusiv speciale
şi sanitare (cu excepţia salvărilor)
cu dimensiunea autobuzelor (în metri):
pînă la 7 4
de la 7 pînă 12 5
de la 12 pînă la 15 6
peste 15 7
5. Şoferi de motociclete şi motorolere 3
Note: 1. În funcţie de tipul de transport condus, la determinarea mărimilor salariilor tarifare pe unitate de timp sau a salariilor lunare pentru şoferi, se aplică următorii coeficienţi, reieşind din complexitatea lucrărilor executate:
camioane şi automobile-furgon de destinaţie generală;
autoturisme (inclusiv speciale) 1,15
automobile specializate şi speciale: autobasculante,
cisterne, furgoane, refrigeratoare, maşini de transportat
containere, maşini de pompieri, asistenţă tehnică,
de curăţat zăpada, de spălat, stropit şi măturat străzile,
automacarale, autotractoare, autoîncărcătoare etc.;
automobile sanitare (cu excepţia – salvărilor) 1,20
autobuze, inclusiv speciale 1,25
salvări şi automobile operative cu semnale sonore
speciale tip “Sirena” (precum şi autobuze speciale şi
salvări), cu capacitatea cilindrică a motorului:
pînă la 3,5 litri 1,25
peste 3,5 litri 1,30
camioane pentru transportarea cimentului, substanţelor
chimice toxice, cadavrelor, amoniacului anhidru,
apei amoniacale, gunoiului putred, dejecţiilor 1,30
2. Salariile tarifare ale şoferilor pe automobile cu remorcă, salarizaţi pe unitate de timp, se majorează pînă la 20 la sută.
Anexa nr. 6
la Hotărirea Guvernului
Republicii Moldova nr.743
din 11 iunie 2002
LISTA
adaosurilor şi sporurilor la salariu cu caracter
compensatoriu acordate angajaţilor si mărimea lor minimă
———————————————–+————————
Denumirea adaosurilor şi sporurilor la | Mărimea minimă a adao-
salariu cu caracter compensatoriu | surilor şi sporurilor
| la salariul de bază
———————————————–+————————
1 | 2
———————————————–+————————
Pentru munca intensă la conveiere, linii în 30 la sută din
flux şi linii automatizate salariul tarifar
Pentru munca prestată, conform graficului 30 la sută din
de lucru, cu divizarea zilelor de muncă în salariul tarifar
părţi şi întreruperi între ele de cel puţin
două ore
Pentru munca în mai multe schimburi:
pentru munca în schimbul II 20 la sută din
salariul tarifar
pentru munca în schimbul III 40 la sută din
salariul tarifar
Pentru cumularea profesiilor (funcţiilor) În funcţie de volumul
de lucru executat, poate
fi folosită toată eco-
nomia fondului de sala-
riu, obţinută de la
disponibilizarea perso-
nalului
Pentru extinderea zonelor de deservire sau în funcţie de volumul de
sporirea volumului de lucrări executate lucru executat, poate fi
folosită toată economia
fondului de salariu,
ob|inută de la disponi-
bilizarea personalului
Pentru indeplinirea obligaţiunilor de muncă în funcţie de volumul de
ale lucrătorilor care lipsesc temporar lucru executat, poate fi
folosită toată economia
fondului de salariu,
obţinută de la disponi-
bilizarea personalului
Muncitorilor care execută lucrări prevăzute Diferenţa dintre sala-
pentru lucrătorii cu categorie de califica- riul tarifar al munci-
re inferioară torului, conform cate-
goriei tarifare atribui-
te şi salariul tarifar
pentru munca executată
Pentru munca prestată la unele obiecte de 30 la sută din
constrcuţe şi în raioanele unde apar situa- salariul tarifar
ţii excepţionale
Conducătorilor de brigadă (de echipă) din Pină la 15 la sută din
rîndurile muncitorilor, care nu sînt scu- salariul de bază, în ca-
tiţi de lucrul lor de bază, pentru conduce- zul conducerii unei bri-
rea brigăzii (echipei) găzi cu un efectiv de
pînă la 10 salariaţi, si
în mărime de pînă la 25
la sută – pentru conduce-
rea unei brigăzi cu un
efectiv de peste 10 sa-
lariaţi. Pentru şefii de
echipă – în mărime de
50 la sută din cuantumul
procentual al sporului
stabilit pentru briga-
dier.
Şoferilor de autocamioane, autoturisme şi 10% din salariul tari-
autobuze – pentru clasele de calificare far şoferilor de clasa
II şi 25% – şoferilor de
clasa I, pentru timpul
lucrat în calitate de
şofer
Şoferilor de autoturisme de serviciu – Pînă la 25 la sută
pentru intensitatea muncii din salariul tarifar
Lucrătorilor transferaţi din necesităţi de Diferenţa dintre cîş-
producţie din iniţiativa administraţiei Ia tigul real pentru timpul
un loc mai puţin plătit lucrat şi cîştigul mediu
la locul precedent de
muncă
————————————————————————
Notă: Nu se permite cumularea de funcţii în orele de program conducătorilor unităţilor, locţiitorilor şi ajutorilor lor, inginerului şef, contabilului şef, altor specialişti şefi, directorilor de compartimente şi conducătorilor (managerilor, şefilor) de subdiviziuni structurale specializate în activităţi de producţie, iar altor persoane cu funcţii de conducere nu li se permite cumularea a două funcţii de conducere.
Anexa nr. 7
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova nr.743
din 11 iunie 2002
Regulamentul
privind salarizarea ucenicilor în perioada de instruire profesională, precum şi a muncitorilor calificaţi şi specialiştilor antrenaţi în procesul de instruire
la Hotărîrea Guvernului
nr.743 din 11 iunie 2002
LISTA
autorităţilor şi instituţiilor publice de reglementare, certificare,
supraveghere şi control cu autonomie financiară
Centrul Naţional de Acreditare din Republica Moldova (MOLDAC);
Inspectoratul Energetic de Stat.
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Tehnică „Intehagro”;
Î.S. „Centrul de Standardizare şi Stabilire a Calităţii Nutreţurilor şi Produselor Cerealiere”;
Î.S. „Centrul de Standardizare şi Experimentare a Calităţii Producţiei de Conserve”;
Î.S. „Centrul de Stat pentru Atestarea şi Omologarea Produselor de uz Fitosanitar şi a Fertilizanţilor”;
Î.S. „Centrul Elaborări Economice şi de Producţie”;
Î.S. „Centrul Naţional de Verificare a Calităţii Producţiei Alcoolice”;
Î.S. „Centrul de Carantină, Identificare, Expertize de Arbitraj şi Dezinfectare a Producţiei”;
Î.S. „Centrul de Stat pentru Certificarea Materialului Semincer”.
Î.S. „Serviciul de Stat pentru Verificarea şi Expertizarea Proiectelor şi Construcţiilor”.
Agenţia Naţională Transport Auto.
Î.S. „Camera Înregistrării de Stat ”.
Î.S. „Cadastru”.